AUDITUL DE SISTEM
DIAGNOZĂ A SERVICIILOR
FIRMELOR DE PAZĂ ŞI PROTECŢIE
Cuprins
I.
De ce
audit?...........................................................................................................fila
1
II.
Abordarea
auditului..............................................................................................fila
2
III.
Dinamica
organizaţiei
auditate.............................................................................fila
3
IV.
Componente
iniţiale ale sistemului ce se pot constitui în obiective auditate....fila 4
V.
Componente
informaţionale ce se pot constituii în obiective auditate..............fila10
VI.
Tipuri
de documente întocmite cu ocazia auditării.............................................fila
13
VII. Bibliografie selectivă..............................................................................................fila
33
I.
De
ce audit?
Auditul,
este considerat în lume, o profesie care a prins contur de-a lungul anilor,
căutând să răspundă mereu necesităţilor în continuă schimbare pe care le au
organizaţiile. Auditul, axat la începuturile sale pe probleme contabile, a
devenit astăzi un instrumet puternic de depistare a principalelor riscuri ale
organizaţiilor. Ca funcţie auditul are o apariţie relativ recentă, situată după
unii autori, în perioada crizei economice din 1929 din Statele Unite ale
Americii. Atunci s-a considerat că trebuiesc identificate în interiorul
organizaţiei toate costurile suplimentare şi modalităţile de eficientizare a
activităţii organizaţiei. Informaţiile
obţinute prin auditarea organizaţiei se adresează în totalitate managerului,
oferindu-i acestuia pârghiile necesare eficientizării activităţii şi reducerii
nivelului de risc la care este supus sistemul în activitatea dezvoltată.
Auditul
este o profesie care se bazează pe un cadru de referinţă recunoscut în
lumea întreagă, chiar dacă, datorită varietăţii mediilor în care este
practicat, acesta trebuie să se adapteze pentru a lua în calcul particularităţile
legislative şi de reglmentare ale fiecărei ţări, regulile specifice care
guvernează fiecare sector de activitate.
Institute
of Internal Auditors (IIA), al cărui sediu se află la Orlando, în Statele Unite
ale Americii, stabileşte următoarea componenţă a cadrului de referinţă:
-
definiţia auditului adoptată în luna
iunie a anului 1999 de Consiliul de Administraţie al IIA, care precizează că
auditul efectuează misiuni de asigurare şi de consiliere, că domeniile sale de
responsabilitate sunt riscul, controlul intern şi guvernarea întreprinderii şi
că finalitatea sa este aceea de a aduce un plus de valoare organizaţiilor;
-
codul deontologic care furnizează
auditorilor principiile şi valorile ce le permit să-şi orienteze practica
profesională în funcţie de contextul lor specific;
-
normele profesionale pentru practica
auditului, care îi ghidează pe auditori în vederea îndeplinirii misiunii şi în
gestionarea activităţii lor;
-
modalităţile practice de aplicare
care comentează şi explică normele şi recomandă cele mai bune practici;
-
sprijinul pentru dezvoltarea profesională,
constituit în principal din lucrări şi articole de doctrină, din documente ale
colocviilor şi conferinţelor, precum şi ale seminarilor.
Cunoaşterea şi
aplicarea acestui cadru de referinţă oferă organizaţiilor şi organismelor de
reglementare o asigurare privind nivelul de profesionalism al auditorilor
interni.
Internaţional
Organization for Standardization, a emis şi emite o serie de standarde ce
cuprind norme minim obligatorii pe care organizaţiile trebuiesc să le respecte
în activitatea lor în scopul introducerii bunei practici şi a eliminării bunului
plac. Aducem în atenţie trei dintre standardele pe care o organizaţie
prestatoare de servicii în domeniul vizat spre auditare trebuie să le respecte
şi să le constitue ca norme interne ce reglementează activitatea. Acestea sunt
ISO 9001 – 2000, ISO/IEC 17799 – 2005 şi ISO 14001.
ISO 9001 –
2000 reprezintă un standard de calitate a sistemelor organizaţionale şi el
cuprinde un Manual al calităţii, Proceduri şi Calitatea documentelor. ISO/IEC
17799 – 2005, a fost elaborat şi dezvoltat de International Electrotehnical
Comission, pe domeniul protecţiei informaţiilor din organizaţii. ISO 14001aplicat
în sfera serviciilor, permite auditarea dezvoltării şi verificarea aplicării
procedurilor manageriale.
Punerea în practică
a acestor standarde, creează premizele obţinerii criteriilor minimale de performanţă a firmelor în domeniul
auditat.
Potrivit
Standardelor internaţionale de audit INTOSAI, auditul performanţei constitue o
evaluare sau o examinare independentă a
măsurii în care o activitate, un program sau o instituţie funcţionează în mod
eficient şi eficace, cu respectarea economicităţii.
Standardele
INTOSAI stabilesc:
-
auditul economicităţii activităţilor administrative în raport cu
principiile şi practicile unui management performant;
-
auditul eficienţei utilizării resurselor umane, financiare, a altor resurse,
incluzând examinarea sistemelor informaţionale, a modului de măsurare şi
urmărire a indicatorilor de performanţă, precum şi a procedurilor urmate de
entitatea auditată pentru remedierea deficienţelor identificate;
-
auditul eficacităţii performanţei referitoare la îndeplinirea obiectivelor
entităţii auditate şi auditul impactului efectiv al activităţii entităţii în
comparaţie cu impactul planificat al acesteia.
II.
Abordarea
auditului
Abordările
auditului diferă în funcţie de anumiţi factori cum ar fi:
-
maturitatea gestionării riscurilor în
organizaţii;
-
natura ariei examinate;
-
experienţa, competenţa şi
disponibilitatea resurselor de audit;
-
nevoile conducerii la vârf.
Auditul de sistem,
porneşte de la ideea că fiecare organizaţie poate fi percepută ca un singur
sistem, care lucrează pentru atingerea obiectivelor, iar fiecare parte
componentă a acesteia va putea fi privită ca un subsistem, care contribuie la
rândul său la realizarea întregului.
Este deosebit
de interesant modul de abordare a organizaţiilor de către experţii în audit ai
Uniunii Europene, în sensul că managerii trebuie să aibă permanent în atenţie o
secvenţă logică, reprezentată prin:
OBIECTIVE
RISCURI ASOCIATE
CONTROALE
INTERNE
ASIGURARE
Astfel,
fiecare organizaţie, este înfiinţată pentru aducerea la îndeplinire a unor
obiective bine definite. Obiectivele, atât cele generale, cât şi cele specifice
(de linie), pot fi atinse într-o anumită măsură, în funcţie de maturitatea
gestionării riscurilor asociate acestora. Cu alte cuvinte, pentru fiecare
obiectiv trebuie identificate toate fenomenele care ar putea conduce la
nerealizarea acestuia în condiţii de eficienţă, economicitate, eficacitate şi echitate
socială.
Odată
identificate riscurile potenţiale, urmează ca managementul (atât cel de top,
cât şi cel de linie) să dispună măsuri de implementare ale tuturor formelor de
control intern adecvate pentru a împiedica materializarea riscurilor asociate.
Toate aceste
acţiuni trebuie întreprinse de manageri în procesul de gestionare a riscurilor,
în scopul obţinerii unei asigurări rezonabile, cu privire la modul de atingere
a obiectivelor stabilite la fiecare nivel al organizaţiei.
Rolul
auditului este acela care rezultă chiar din definiţia consfinţită de actele
normative incidente şi anume de a efectua o evaluare independentă, printr-o abordare sistematică şi metodică asupra
componentelor secvenţei logice prezentate, în scopul oferirii de asigurări şi consiliere cu privire la sistemul de control ataşat obiectivelor
organizaţiei.
Generic,
auditul are responsabilitatea de a furniza asigurarea privind organizaţia în
ansamblu. Acest lucru poate fi realizat în practică derulând o singură misiune
de audit de mare amploare, dar numai la organizaţii cu un domeniu restrâns de
activitate şi prin alocarea unor resurse considerabile. În practică, misiunile
de audit abordează organizaţiile secvenţial, pe baza analizei riscurilor
asociate principalelor activităţi ce se desfăşoară în organizaţiile aflate sub
diagnoză. Auditul va oferii asigurare privind sistemul de ansamblu analizând
elementele componente (subsistemele) în cadrul unor misiuni specifice.
Un subsistem
poate fi definit ca un ansamblu de elemente, activităţi, resurse etc. ce
conlucrează într-un mod prestabilit, pe baza unor proceduri şi procese
definite, la atingerea obiectivelor sau rezultatelor propuse.
INTRARE -----------PROCES--------------REZULTAT (OBIECTIV)
Aşadar,
fiecare sistem trebuie să aibă un scop sau un obiectiv clar stabilit. Acesta
trebuie să fie SMART (deştept), adică:
-
specific;
-
măsurabil (cantitate, calitate,
cost, timp);
-
realizabil ;
-
realist;
-
fixat în timp.
III.
Dinamica
organizaţiei auditate
Dinamica
organizaţiei se bazează pe funcţiile create instituţional datorită obiectivelor propuse în statutul de
organizare şi funcţionare. Aceste funcţii pot fi următoarele:
-
funcţia comercială la intrare în sistemul
organizaţiei (implică resurse, servicii de la terţi);
-
funcţia de cercetare dezvoltare (extindere,
prognoză, dezvoltare, informaţii);
-
funcţia de producţie (implică resursele
umane, resursele materiale, tehnica din dotare,produsul în sine (serviciul
oferit), sistemul de salarizare şi motivare a personalului);
-
funcţia comercială la ieşire (tehnicile
de marketing, vânzarea serviciilor care constitue produsul firmei).
Raţiunea de a
fi a unei organizaţii este aceea de acrea valoare, sub forma unor produse sau
servicii în cazul nostru. Aceste servicii sunt rezultatul unor procese care
consumă în acest scop o serie de resurse materiale, energetice, financiare
informaţionale şi umane. Pentru ca aceste procese să se poată realiza este
nevoie de un fenomen complementar de management prin care să se creeze ordine
funcţională şi structurală, respectiv să se reducă entropia iniţială a
organizaţiei.
Apelarea la
produsul „Servicii de pază şi protecţie” se realizează contextual în scopul
asigurării unui „confort” psihic şi fizic al angajaţilor firmei beneficiare şi
a securizării produselor firmei din punct de vedere fizic şi informaţional,
creând premizele unei dezvoltări fără riscuri a produselor şi pieţei de
desfacere a beneficiarului. Astfel componentele create de dezvoltarea firmei
beneficiare influenţează intrinsec şi total dinamica organizaţiei auditate. Mediul
concurenţial al beneficiarului cât şi al prestatorului creează vectori care
presează direct asupra dezvoltării şi funcţionarii organizaţiei auditate.
IV.
Componentele
iniţiale ale sistemului ce se pot constituii în obiective de auditare
Aceste
componente sunt create de cerinţele iniţiale ce trebuiesc îndeplinite de o
firmă pentru a primi avizele de funcţionare. În cele ce urmează vor fi
prezentate aşa cum sunt ele structurate în metodologia Poliţiei Române.
Avizarea personalului de
pază.
Persoana
pentru care se cere avizarea trebuie sa îndeplinească cumulativ următoarele
condiţii:
·
să fie cetăţean român sau cetăţean
al unuia din statele membre ale Uniunii Europene ori ale Spaţiului Economic
European şi să aibă vârsta de cel puţin 18 ani;
·
sa fie apt medical pentru
exercitarea funcţiei;
·
sa nu aibă antecedente penale
pentru infracţiuni săvârsite cu intenţie;
·
sa fie apt psihologic;
Avizarea
se solicită de către conducătorul unităţii angajatoare sau al unităţii care organizează
cursurile de calificare.
În vederea
obţinerii avizului se vor depune la serviciul politiei de ordine publica din
cadrul inspectoratului judeţean de politie următoarele documente:
·
cerere, datata si înregistrată din
partea unitatii angajatoare sau care organizeaza cursurile de calificare, prin
care se solicita avizarea;
·
copie dupa actul de identitate;
·
copie dupa ultimul act de studii;
·
fisa medicala din care sa rezulte
ca este apt din punct de vedere fizic si psihic pentru serviciul de paza;
·
certificatul de cazier judiciar;
·
rezultatul testarii psihologice
efectuat la un laborator autorizat.
·
Atestarea personalului pentru
executarea activitatilor de paza a obiectivelor, bunurilor si valorilor si de
garda de corp se face dupa absolvirea cursurilor de calificare si obtinerea certificatului
de calificare, in conditiile stabilite de autoritatea publica ce raspunde de
ocuparea si formarea profesionala;
·
Atestatul se elibereaza de catre
Inspectoratul General al Politiei Romane prin inspectoratul de politie al
judetului, atestat in baza caruia persoana poate exercita profesia de agent de
paza sau garda de corp.
Eliberarea si
reinoirea licentelor de functionare pentru societatile specializate de paza si
protectie.
Documentatia necesara in vederea licentierii
cuprinde:
- cerere adresată Inspectoratului General al Poliţiei Române - Direcţia Poliţiei de Ordine Publică, prin care se solicită licenţierea pentru cel puţin unul dintre obiectele de activitate prevăzute de lege, înregistrată şi datată, din care să rezulte denumirea societăţii, adresa sediului social/administrativ, telefon, fax;
- aviz de principiu eliberat de inspectoratul judeţean de poliţie referitor la obiectul de activitate, denumirea societăţii, avizarea asociatului/asociaţilor şi personalului de conducere, obţinut înaintea înmatriculării acesteia la oficiul registrului comerţului, aviz care rămâne valabil pentru licenţiere.
- documentele de constituire a societăţii potrivit legislaţiei comerciale şi certificatul constatator de la oficiul registrului comerţului in care sa fie mentionat obligatoriu codul CAEN – 7460;
- copii ale documentelor de identitate, studii şi curriculum vitae ale asociaţilor şi administratorilor;
- certificate medicale şi de atestare psihologică eliberate de unităţi autorizate, care să certifice capacităţile şi disponibilităţile conducătorilor societăţii pentru exercitarea atribuţiilor ce le revin;
- documente din care să rezulte că personalul de conducere posedă pregătire corespunzătoare atribuţiilor ce îi revin, respectiv atestate de absolvire a unor cursuri de calificare sau adeverinţe din care să rezulte că a profesat minimum un an în domeniul pazei obiectivelor, bunurilor şi valorilor. Sunt exceptate de la obligaţia obţinerii certificatului profesional persoanele care fac dovada că provin din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională;
- declaraţie pe propria răspundere, autentificată, a asociatului/asociaţilor cu privire la disponibilitatea financiară a societăţii de a asigura dotarea cu uniformă şi mijloace individuale de autoapărare şi prezentarea listei cu mijloacele materiale, tehnice, de transport, de comunicaţii, a mijloacelor audio-video, a aparaturii de recunoaştere şi identificare, a sistemelor de alarmă împotriva efracţiei, a sistemelor de cronometrare şi numărare, a centralelor de supraveghere, a dispeceratelor, a tehnicii de calcul şi a softului utilizat, a armamentului, a altor mijloace tehnice care vor face parte din dotarea societăţii în funcţie de obiectul de activitate;
- declaraţii pe propria răspundere ale asociaţilor/ administratorilor că nu au făcut parte din structuri de informaţii străine, organizaţii secrete transnaţionale şi nu au colaborat cu acestea;
- prezentarea dovezilor de înregistrare cu denumirea societăţii şi a însemnelor distinctive înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, împreună cu planşele fotografice ale acestora, şi a notificării prin care se încunoştinţează consiliul judeţean de faptul că societatea va avea sediul în zona de responsabilitate a acestora;
- prezentarea dovezii de achitare a taxei pentru obţinerea licenţei de funcţionare;
- regulamentul de organizare şi funcţionare al societăţii în domeniul pazei obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţiei persoanelor care va avea următoarea structura:
1.
dispoziţii
generale;
2.
structura
organizatorică a societăţii;
3.
condiţii
de angajare, cu respectarea legislaţiei muncii şi a prevederilor Legii nr.
333/2003;
4.
pregătirea
personalului şi controlul acestuia în serviciu;
5.
atribuţiile
personalului societăţii, pe categorii: asociat, administrator, director
executiv, şef de compartiment, şef de punct de lucru, şef de obiectiv, şef de
tură, agent de pază, agent de însoţire transport bunuri şi valori, gardă de
corp, servicii de consultanţă;
6.
dotarea
personalului cu mijloace de protecţie şi autoapărare, în conformitate cu
prevederile legale;
7.
dispoziţii finale,
care să prevadă: precizări cu privire la colaborarea, în limitele legii, cu
autorităţile publice competente, pentru a sesiza evenimentele negative în
legătură cu serviciul de pază, precum şi informaţiile ce vizează siguranţa
naţională a României; angajarea de a nu face concurenţă neloială şi a nu
implica personalul în acţiuni ilegale; obligaţia de a comunica în termen de 15
zile Inspectoratului General al Poliţiei Române şi serviciului poliţiei de
ordine publică competent teritorial modificările produse în organizarea,
structura, adresa sediului, telefonul sau faxul societăţii ori încetarea sau
întreruperea activităţii; obligaţia de a informa trimestrial serviciul de
specialitate teritorial de poliţie despre activitatea desfăşurată.
Documentele prevăzute se prezintă în xerocopie, în 4 exemplare.
Documentele prevăzute se prezintă în xerocopie, în 4 exemplare.
AVIZUL DE PRINCIPIU, pentru asociatii (asociatul) firmelor care solicita inregistrarea la Oficiul Registrului Comertului a societatilor comerciale cu obiect de activitate paza bunurilor si valorilor (cod CAEN 7460)
Pentru
obtinerea Avizului de Principiu, conducatorul societatii specializate de paza
sau imputernicitul legal al acestuia, va depune la Serviciul Politiei de Ordine
Publica, urmatoarele documente:
·
Cererea inregistrata si datata din
care sa rezulte adresa sediului social (si administrativ, daca exista);
·
Copie de pe statutul societatii
sau actul constitutiv al acesteia, in care sa fie mentionat, obligatoriu, codul
CAEN - 7460 (obiect principal de activitate);
·
Contractul de societate, in
situatia ca sunt mai multi asociati;
·
Cererea si certificatul de
inscriere de mentiuni, prin care se atesta completarea obiectului de activitate
cu prestatii corespunzatoare codului CAEN, daca se impune;
·
Copii dupa actul de identitate;
·
Curriculum vitae al asociatilor
(asociatului) si administratorului (dupa caz).
·
Pot fi asociati
(asociat) ai firmelor de paza persoanele care indeplinesc urmatoarele conditii:
- sa fie cetatean roman cu domiciliul in tara;
- sa aiba varsta de cel putin 21 ani;
- pregatire corespunzatoare atributiilor ce le revin;
- sa fie cunoscute cu o buna conduita cetateneasca;
- sa nu fi suferit condamnari;
- sa fie cetatean roman cu domiciliul in tara;
- sa aiba varsta de cel putin 21 ani;
- pregatire corespunzatoare atributiilor ce le revin;
- sa fie cunoscute cu o buna conduita cetateneasca;
- sa nu fi suferit condamnari;
Conducătorii
societăţilor numiţi după licenţierea acestora depun la inspectoratul judeţean
de poliţie următoarele documente:
·
cerere prin care se solicită
avizarea, înregistrată şi datată, din care să rezulte denumirea societăţii, adresa
sediului social sau administrativ, telefon, fax;
·
copii ale documentelor de
identitate, studii, pregătire şi curriculum vitae ale asociatului sau
asociaţilor, precum şi ale persoanelor care urmează să asigure conducerea
operativă a activităţilor de pază, îndeplinind funcţii de administrator,
director executiv ori alte funcţii similare;
·
documente din care să rezulte
calitatea sau funcţia pe care urmează să o deţină în societate;
·
declaraţiile pe propria răspundere
că nu a făcut parte din structuri de informaţii străine, organizaţii secrete
transnaţionale şi nu a colaborat cu acestea;
·
certificatul de cazier judiciar.
Eliberarea
şi reânoirea licenţelor de funcţionare pentru societaţile specializate în
sisteme
de alarmare împotriva efracţiei.
Documentatia necesara in vederea licentierii
va cuprinde:
·
cerere de eliberare a licenţei de
funcţionare, adresata inspectoratului judetean de politie din care să rezulte
activităţile solicitate, adresa şi telefoanele sediului social şi
administrativ;
·
documentele de constituire şi
funcţionare ale societăţii, în xerocopii, respectiv: actul constitutiv,
încheierea judecătorului-delegat de autorizare a constituirii şi certificatul
de înmatriculare cu codul unic de înregistrare la oficiul registrului
comerţului. Obiectul de activitate al societăţii trebuie să cuprindă codurile
CAEN: 7420 pentru proiectare, 4531 pentru instalare, 3162 pentru producţie şi
4534 pentru întreţinere, în funcţie de activităţile solicitate, cu excepţia
instalării care este condiţionată de întreţinere;
·
documentele conducătorilor
societăţii, constând în: actul de identitate, ultima diplomă de studii şi
curriculum vitae, sens în care este necesar ca cel puţin o persoană să aibă
pregătire în domeniu pentru a fi testată profesional de unitatea de poliţie
competentă;
·
certificat constatator eliberat de
oficiul registrului comerţului cu situaţia actualizată a societăţii, cu
excepţia celor nou-înfiinţate;
·
declaraţii pe propria răspundere
ale asociaţilor/ administratorilor că nu au făcut parte din organizaţii secrete
transnaţionale, servicii de informaţii ori structuri militare sau paramilitare
străine, că nu au fost pregătite de acestea pentru desfăşurarea unor activităţi
specifice şi că nu au participat la conflicte militare externe;
·
certificat de cazier fiscal;
·
dovada achitării taxei de
licenţiere;
·
regulamentul de
organizare şi funcţionare, având structura următoare: dispoziţii generale,
structura organizatorică a societăţii, condiţii de angajare a personalului,
pregătirea şi controlul personalului, dotarea societăţii, modul de derulare a
activităţilor licenţiate şi dispoziţii finale.
Documentele prevăzute se prezintă în xerocopie, în 4 exemplare.
Documentele prevăzute se prezintă în xerocopie, în 4 exemplare.
Pentru
avizarea dispeceratelor de monitorizare a sistemelor de alarmă împotriva
efracţiei, solicitantul va depune la inspectoratul judeţean de poliţie în 3
exemplare, următoarele documente:
·
cerere de avizare, înregistrată şi
datată, adresată Inspectoratului General al Poliţiei Române;
·
regulamentul de organizare şi
funcţionare a dispeceratului de monitorizare a sistemelor de alarmă împotriva
efracţiei;
·
copie de pe licenţa eliberată de
Inspectoratul General al Poliţiei Române;
·
poliţă de asigurare pentru
evenimente;
·
contract de prestări de servicii
încheiat între societatea specializată de pază şi protecţie care asigură
intervenţia şi cea care realizează instalarea şi conectarea la dispecerat a
sistemelor de alarmare împotriva efracţiei, dacă este cazul, ambele necesitând
a fi licenţiate;
·
documentele de achiziţionare a
echipamentelor.
NOTA.
Regulamentul de organizare şi funcţionare a dispeceratului de monitorizare a alarmelor cuprinde, în principal, următoarele capitole:
·
datele de identificare a
societăţii;
·
serviciile pe care le prestează;
·
structura organizatorică a
dispeceratului, cu specificarea dispozitivului de intervenţie şi a numărului de
echipaje auto folosite pe schimb;
·
descrierea echipamentelor
folosite, menţionându-se: tipul şi caracteristicile echipamentelor, numărul de
linii telefonice disponibile pentru transmisia de date, semnalele monitorizate,
iar pentru echipamentul radio se va preciza tipul de legătură cu obiectivul
uni/bidirecţional, autonomia energetică, avize şi autorizaţii pentru funcţionarea
în reţeaua de radiocomunicaţii date şi voce;
·
modul de transmitere a alarmelor
pe categorii de obiective;
·
atribuţiile, pregătirea şi dotarea
personalului pe categorii;
·
obligaţiile ce revin personalului
de conducere şi categoriilor de angajaţi ai dispeceratului pentru respectarea
prevederilor Legii nr. 333/2003;
·
modul de înregistrare a
evenimentelor şi arhivarea acestora;
·
principiul realizării confirmării
tehnice a timpului de intervenţie.
În
anexa la regulamentul de organizare şi funcţionare a dispeceratului se prezintă
planşele foto cu autovehiculele folosite la intervenţie, vedere faţă, lateral
şi spate.Avizarea se solicită după achiziţionarea echipamentelor.
Proiectele
de execuţie ce urmează a fi avizate se prezintă la serviciul poliţiei de ordine
publică al inspectoratului judeţean de poliţie şi vor cuprinde următoarele
documente:
- cererea de avizare a beneficiarului, care conţine: adresa beneficiarului şi a obiectivului ce urmează a fi protejat, numărul de telefon/fax, obiectul proiectului şi termenul de realizare, societatea care execută lucrarea şi numărul licenţei emise de Inspectoratul General al Poliţiei Române, personalul care a întocmit, a verificat şi a aprobat proiectul şi şeful de lucrare, cu numerele avizelor eliberate de poliţie;
- planul cuprinzând amplasamentul şi împrejurimile obiectivului la care urmează să se execute lucrarea de instalare a sistemului de alarmare împotriva efracţiei, cu denumirea străzilor şi a clădirilor cu care se învecinează;
- elemente privind construcţia: tipul construcţiei, dimensiunile încăperilor, precum şi destinaţia acestora, toate fiind realizate la o scară convenabilă. La clădirile vechi sau la cele care se reamenajează, în mod obligatoriu, trebuie să se facă referire la materialele de construcţie, grosimea pereţilor exteriori, a plafoanelor şi pardoselilor, precum şi a pereţilor camerelor unde se păstrează valori. Pentru suprafeţele vitrate, ferestrele şi uşile de acces se precizează modul de protejare cu mijloace mecano-fizice şi clasa de siguranţă a acestora. La tipul construcţiei se menţionează dacă aceasta este veche, nouă, reamenajată sau în construcţie;
- prezentarea tabelară a structurii sistemului de alarmă împotriva efracţiei propus pentru instalare: denumirea şi tipul elementelor, numărul acestora, denumirea firmei producătoare, furnizorul, avize de calitate;
- descrierea zonelor protejate prin sistemul de alarmare împotriva efracţiei, elementul de detecţie alocat, modul de programare al zonei şi partiţia din care face parte (prezentare tabelară), iar notarea elementelor de detecţie din structura sistemului de alarmare împotriva efracţiei trebuie să se regăsească în desenele proiectului;
- specificarea locului de amplasare a centralei de alarmare împotriva efracţiei şi a tastaturilor de comandă, precum şi a echipamentelor de control acces şi de televiziune cu circuit închis;
- calculul energetic al sistemului, din care să rezulte autonomia acestuia în cazul scoaterii din funcţiune a reţelei de tensiune;
- datele tehnice de catalog ale elementelor sistemului de alarmare împotriva efracţiei, performanţe, domenii de utilizare, descrierea funcţională, posibilităţi de programare şi alte facilităţi, cu anexarea prospectelor producătorului;
- modul de asigurare a garanţiei, service-ului şi intervenţiei în cazul defectării sistemului de alarmare împotriva efracţiei. Termenul maxim de remediere a defecţiunilor sistemelor de alarmare împotriva efracţiei instalate în obiectivele de importanţă este de maximum 12 ore în localitatea firmei instalatoare, respectiv de 24 de ore în alte localităţi;
- jurnalul de cabluri;
- documentele de certificare pentru echipamentele utilizate, emise de un laborator acreditat conform legii;
- desenele obiectivului, cu amplasarea elementelor componente ale sistemului, care se întocmesc la o scară convenabilă, folosindu-se simboluri standardizate.
Proiectele
se întocmesc cu respectarea următoarelor cerinţe:
- întocmirea în două exemplare, din care unul se va preda beneficiarului pe bază de proces-verbal, iar celălalt se va păstra de proiectant în regimul documentelor secrete de serviciu, cu respectarea legii;
- înregistrarea proiectelor de către proiectant, atribuirea unui cod şi numerotarea filelor, cu specificarea numărului total de file, în antetul sau subsolul cărora se vor trece codul şi denumirea firmei proiectante;
- realizarea paginii de titlu, cu menţionarea obiectivului şi a personalului care a întocmit documentaţia.
Departamentele
de ordine publică ale poliţiilor judeţene au conceput o machetă de informare
care analizată, permite o abordare statistică a evenimentelor dintr-o anumită
zonă, pe obiectiv şi firmă de pază şi protecţie. Studiul acestor machete permit
conturarea unor întrebări necesare evaluării riscurilor.
ANTET
SOCIETATE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Nr. _____
din ___.___.2006
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
INFORMARE
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
cu activitatile desfasurate de SC
______________, in trim ___/_______
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Obiective pazite
|
|
Planuri de paza
|
Nr. personal paza
|
Armament detinut
|
|
|
|
|
Nr.abateri savarsite
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pistoale
|
|
|
|
|
de personalul de paza
|
|
|
|
|
|
||||
Nr.crt.
|
|
Nr.sucursale si pct.de lucru
|
|
|
TOTAL obiective
|
- din care cu paza inarmata
|
Nr.obiective dotate cu sisteme de alarmare
|
Total
existent in evidenta
|
Nou luat in evidenta in perioada de referinta
|
De insotire transport valori
|
TOTAL
|
Personal
atestat
|
Personal avizat pentru inarmare
|
Pusti
|
Cu glont
|
Cu gaze iritant-lacrimogene
|
Persoane depistate si predate politiei
|
Nr. sustrageri constatate de agentii de paza
|
Valoarea bunurilor sustrase, desoperite de agentii
de paza (milioane lei)
|
Infractiuni comise de personalul de paza
|
TOTAL ABATERI
|
- agenti
de paza trimisi in judecata
|
- agenti
de paza sanctionati contraventional
|
-
atestate retrase
|
Agenti de
paza agresati
|
Nr.
sanctiuni aplicate conducatorilor de soc. de paza
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
semnatura
si ştampila
|
|
Simpla vizionare
a structurii iniţiale a sistemului propus auditării, ne arată necesitatea
abordării profesioniste a modului de aplicare a normelor ce guvernează crearea
produsului „Servicii de pază şi protecţie”, în scopul asigurării conducerii
beneficiare cât şi prestatoare de faptul că dispune de elementele necesare care
asigură Guvernanţa corporativă.
Interesul
manifestat în ultimul timp peste tot în lume pentru guvernanţă, îi conferă o
conotaţie foarte largă, ce include:
-
principii etice;
-
responsabilitatea socială;
-
bune practici;
-
activităţile de control.
V.
Componentele
informaţionale ale unui sistem ce se pot constituii în obiective de auditare (se
au în vedere şi prevederile ISO/IEC 17799 – 2005 )
Protecţia
informaţiilor, reprezintă condiţia obligatorie pentru buna desfăşurare a
activităţii organizaţiei şi pentru evitarea scurgerii datelor deţinute. În
acest sens prioritar este stabilirea accesului la informaţii.
Accesul la
informaţii este permis cu respectarea principiului „necesităţii de a cunoaşte”
numai persoanelor care sunt autorizate pentru nivelul de secretizare al
informaţiilor necesare îndeplinirii atribuţiilor de serviciu. Conform normelor
în vigoare, informaţiile a căror divulgare este de natură să determine
prejudicii unei persoane juridice de drept public sau privat se clasifică în
categoria secretelor de serviciu. Organizaţia, analizează şi întocmeşte listele
cu informaţii ce trebuiesc protejate.
În listele cu
informaţiile secrete de serviciu sunt incluse informaţiile care se referă la
activitatea organizaţiei şi care nu trebuie cunoscute decât de persoanele
cărora le sunt necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu,
divulgarea lor prejudiciind interesul organizaţiei.
Măsurile minime de protecţie a informaţiilor clasificate
vor fi stabilite în raport cu:
-
nivelul
de secretizare a informaţiilor;
-
volumul
şi suportul informaţiilor;
-
calitatea,
funcţia şi numărul persoanelor care au sau pot avea acces la informaţii,
potrivit unei autorizaţii de acces şi cu respectarea principiului necesităţii
de a cunoaşte;
-
ameninţările,
riscurile şi vulnerabilităţile ce pot avea consecinţe asupra informaţiilor
clasificate.
Caracteristici standardizate care participă cumulativ la
crearea sistemul de protecţie:
-
autorizaţia
de acces – document eliberat de conducătorul organizaţiei deţinătoare de
astfel de informaţii, prin care se confirmă că, în exercitarea atribuţiilor
profesionale, posesorul acesteia poate avea acces la informaţii de un anumit
nivel de secretizare, potrivit principiului necesităţii de a cunoaşte;
-
clasificarea
informaţiilor – încadrarea informaţiilor într-un nivel de secretizare;
-
contract
clasificat – orice contract încheiat între părţi, în condiţiile legii, în
cadrul căruia se cuprind şi se vehiculează informaţii clasificate;
-
controlul
informaţiilor – orice activitate de verificare a modului în care sunt
gestionate documentele clasificate;
-
declasificarea
– suprimarea menţiunilor de clasificare şi scoaterea informaţiei
clasificate de sub incidenţa reglementărilor protective prevăzute în standarde
şi norme proprii;
-
diseminarea
informaţiilor – activitatea de difuzare a informaţiilor clasificate către
alte organizaţii sau persoane abilitate să aibă acces la astfel de informaţii;
-
document
clasificat – orice suport material care conţine informaţii clasificate, în
original sau copie precum:
- hârtie – documente olografe, dactilografiate sau tipărite, schiţe, hărţi, planşe, fotografii, desene, indigo, listing;
- benzi magnetice, casete audio-video, microfilme;
- medii de stocare a sistemelor informatice – dischete, compact-discuri, hard-discuri, memorii PROM şi EPROM, riboane;
- dispozitive de procesare portabile – agende electronice, laptop-uri – la care hard-discul este folosit pentru stocarea informaţiilor;
-
funcţionar
de securitate – persoana care îndeplineşte atribuţiile de protecţie a
informaţiilor clasificate în cadrul organizaţiei;
-
gestionarea
informaţiilor – orice activitate de
elaborare, luare în evidenţă, accesare, procesare, multiplicare, manipulare,
transport, transmitere, inventariere, păstrare, arhivare sau distrugere a
informaţiilor;
-
incident
de securitate – orice acţiune sau inacţiune contrară reglementărilor de
securitate a cărei consecinţă a determinat sau este de natură să determine
compromiterea informaţiilor;
-
indicator
de interdicţie – text sau simbol care semnalizează interzicerea accesului
sau derulării unor activităţi în zone, obiective, sectoare sau locuri care
prezintă importanţă deosebită pentru protecţia informaţiilor;
-
informaţie
compromisă – informaţie care şi-a pierdut integritatea, a fost rătăcită,
pierdută ori accesată, total sau parţial, de persoane neautorizate;
-
marcare
– activitate de inscripţionare a nivelului de secretizare a informaţiei şi
de semnalare a cerinţelor speciale de protecţie a acesteia;
-
material
clasificat – document sau produs prelucrat, ori în curs de prelucrare, care
necesită a fi protejat împotriva cunoaşterii neautorizate;
-
necesitatea
de a cunoaşte – principiul conform căruia accesul la informaţii clasificate
se acordă în mod individual numai persoanelor care, pentru îndeplinirea
îndatoririlor de serviciu, trebuie să lucreze cu astfel de informaţii sau să
aibe acces la acestea;
-
obiectiv,
sector de importanţă pentru protecţia informaţiilor – incinta sau
perimetrul anume desemnat, în care sunt gestionate informaţii secrete;
-
protecţia
surselor generatoare de informaţii – ansamblul măsurilor destinate
protecţiei informaţiilor elaborate, stocate sau transmise prin sisteme ori
reţele de prelucrare automată a datelor şi/sau de comunicaţii;
-
sistem
de protecţie a informaţiilor – ansamblul de măsuri de natură juridică,
procedurală, fizică, de protecţie a personalului şi a surselor generatoare de
informaţii, destinate securităţii materialelor şi documentelor;
-
strustură
de securitate – compartiment specializat în protecţia informaţiilor;
-
verificare
de securitate – totalitatea măsurilor întreprinse, conform competenţelor,
cu respectarea cadrului legal, pentru stabilirea onestităţii şi
profesionalismului persoanelor, în scopul autorizării privind accesul la
informaţii.
Protecţia informaţiilor se realizează procedural prin;
- Protecţia juridică.
- Protecţia prin măsuri procedurale ce cuprinde norme de lucru şi de ordine interioară, destinate protecţiei informaţiilor conform standardelor în vigoare. Măsurile procedurale de protecţie a informaţiilor vor fi integrate într-un Program de prevenire a scurgerilor de informaţii. Planul de pază şi apărare a obiectivelor, sectoarelor şi locurilor unde se gestionează informaţii se v-a constitui în anexă a Programului de prevenire a scurgerii de informaţii şi v-a cuprinde:
a)
date privind delimitarea şi marcarea
zonelor de securitate, dispunerea posturilor de pază şi măsurile de
supraveghere a perimetrului protejat;
b)
măsurile de avertizare şi alarmare pentru
situaţii de urgenţă;
c)
planul de evacuare a documentelor şi
modul de acţiune în caz de urgenţă;
d)
procedura de raportare, cercetare şi
evidenţă a incidentelor de securitate;
e)
tipul de containere;
f)
încuietorile autorizate pentru tipul de
containăr;
g)
reguli privind cheile, parolele şi
combinaţiile încuietorilor;
h)
reguli privind protecţia împotriva
ascultărilor neautorizate ACINT (Acoustic Intelligence) şi ELINT (Electronic
Intelligence – informaţii obţinute prin intermediul transmisiilor
electromagnetice care nu aparţin comunicaţiilor).
Protecţia
împotriva ascultării pasive a discuţiilor confidenţiale se realizează prin izolarea
fonică a încăperilor. Protecţia împotriva ascultărilor active, prin microfoane,
radio-emiţători şi alte dispozitive implantate, se realizează pe baza
inspecţiilor de securitate a încăperilor, accesoriilor, instalaţiilor,
sistemelor de comunicaţii, echipamentelor şi mobilierului de birou, realizate
de componenta Diviziei de auditare,
specializată, potrivit competenţelor. Periodic, conform unui contract cadru
realizat sau la cererea organizaţiilor beneficiare sau prestatoare, personalul
specializat al Diviziei de audit în
depistarea dispozitivelor de ascultare v-a efectua inspecţii fizice şi tehnice.
Inspecţiile
fizice şi tehnice se recomandă a fi solicitate în mod obligatoriu, în urma
oricărei intrări neautorizate sau suspiciuni privind acesul persoanelor
neautorizate şi după executarea lucrărilor de reparaţii, întreţinere, zugrăvire
sau redecorare.
- Protecţia fizică împotriva accesului neautorizat a obiectivelor, sectoarelor şi locurilor unde sunt gestionate informaţii. Măsurile de protecţie fizică – gratii la ferestre, încuietori la uşi, paza la intrări, sisteme automate pentru supraveghere, control, acces, patrule de securitate, dispozitive de alarmă, mijloace pentru detectarea observării, ascultării sau interceptării – vor fi dimensionate în raport cu:
a)
nivelul de importanţă al informaţiilor,
volumul şi localizarea acestora;
b)
tipul containerelor în care sunt
depozitate informaţiile;
c)
caracteristicile clădirii şi zonei de
amplasare.
- Protecţia personalului se realizează prin : selecţionarea, verificarea şi autorizarea acesului la informaţii, revalidarea, controlul şi instruirea personalului, retragerea autorizării. Organizaţia îşi v-a constituii cerinţele proprii privind incopatibilitatea privind accesul la informaţii.
Divizia audit
v-a efectua la cerere, investigaţii prin personalul specializat, privind
respectarea cerinţelor privind incompatibilitatea personalului ce are sau
urmează să aibe acces la informaţii ,organizaţiilor beneficiare sau prestatoare.
VI.
Tipuri de documente ce se întocmesc cu ocazia
auditării, prezentate pe un studiu minimal
de caz.
În urma realizării unui contract de auditare cu firma
beneficiară de servicii de pază şi protecţie X, contract întocmit în
conformitate cu prevederile legale privind cadrul şi conţinutul contractelor
comerciale, cu respectarea Codului Civil şi a Codului Comercial, se emit
documentele prezentate în continuare, în anexe.
Documentele respective se referă la organizaţia auditată Y,
care este prestatoare a serviciilor de pază şi protecţie. Formal şi informal,
activitatea de auditare a firmei Y, la solicitarea firmei X se bazează pe
prevederile contractuale existente în contractul cadrul între cele două
societăţi şi pe prevederile legale privind necesitatea aplicării standardelor
ISO în activitatea organizaţiilor. Rezultatul activităţii de auditare este
constituit ca structură minimală necesară ambelor organizaţii pentru
desfăşurarea activităţii în condiţii optime şi eficiente în legătură cu
domeniul auditat.
Antetul
societăţii
Divizia
Audit
Acreditată..............
Exemplar unic
Nr.
S/........../--.--.----
DISPOZIŢIE INTERNĂ
În conformitate cu contractul nr.
.............., din --.--.----, privind solicitarea companiei (denumirea
beneficiarului) X, de a exercita audit de sistem asupra companiei (denumirea
prestatorului) Y şi în baza standardelor ISO privind activitatea
organizaţiilor, Divizia Audit va efectua în perioada --.--. - --.--.----, o
misiune de audit privind evaluarea, prin prisma managementului riscurilor şi a
controlului intern, a sistemului:
- Pază
Obiectivele
misiunii de audit sunt:
1.1.
Organizarea
sistemului de pază;
1.2.
Capacitatea
de gestionare a crizei în caz de efracţie.
Menţionăm că se va efectua un audit de sistem.
Echipa de audit este formată din următorii auditori:
-
----------
----------- – supervizor;
-
----------
----------- – specialist sisteme de comunicaţii şi transmisii de date;
-
----------
----------- – specialist resurse umane şi recrutare forţă de muncă;
-
----------
----------- – psiholog.
Directorul
companiei
...............................................
Antetul
societăţii
Divizia
Audit
Acreditată.............
DECLARAŢIE DE INDEPENDENŢĂ
Întocmit: ---------- ------------- –
supervizor . Data: --.--.----
Semnătura...........................
Verificat: ----------- -------------
– directorul companiei. Data:--.--.----
Semnătura...........................
Incompatibilităţi în legătură cu: SOCIETATEA Y
|
Da
|
Nu
|
Aţi avut/aveţi vreo relaţie oficială,
financiară sau personală cu cineva care ar putea să vă limiteze în orice fel
măsura în care puteţi să vă interesaţi, să descoperiţi sau să constataţi
slăbiciuni de audit?
|
|
X
|
Aveţi idei preconcepute faţă de
persoane, grupuri, organizaţii sau obiective care ar putea să vă influenţeze
în misiunea de audit?
|
|
X
|
Aţi avut/aveţi funcţii
sau aţi fost/sunteţi implicat(ă) în ultimii 3 ani într-un alt mod în
activitatea organizaţiei ce va fi auditată?
|
|
X
|
Aţi fost implicat în elaborarea şi
implementarea sistemelor de control ale organizaţiei ce urmează a fi
auditată?
|
|
X
|
Sunteţi soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al
patrulea inclusiv cu conducătorul organizaţiei ce va fi auditată sau cu
membrii consiliului de administraţie?
|
|
X
|
Aveţi vreun interes direct sau de
fond indirect la organizaţia ce va fi auditată?
|
|
X
|
Dacă în timpul misiunii de audit,
apare orice incompatibilitate personală, externă sau organizaţională care ar
putea să vă afecteze abilitatea dumneavoastră de a lucra şi a face rapoarte
de audit imparţiale, notificaţi de urgenţă directorul companiei?
|
X
|
|
|
|
|
Directorul
companiei
.........................................
(se completează de fiecare membru al echipei
de audit)
Antetul
societăţii
Divizia
Audit
Acreditată..............
Exemplar nr.
Nr.
S/........../--.--.----
Exemplare:...............
NOTIFICARE PRIVIND DECLANŞAREA
MISIUNII DE AUDIT
Către:
SOCIETATEA Y
Domnului Director,.................................
În conformitate cu contractul nr. .............., din
--.--.----, privind solicitarea companiei (denumirea beneficiarului) X, de a
exercita audit de sistem asupra companiei (denumirea prestatorului) Y, ca
urmare a prevederilor stabilite de comun acord în contractul nr. .......... din
--.--.----, între societăţile pe care le reprezentaţi şi în baza standardelor
ISO privind activitatea organizaţiilor, Divizia Audit va efectua în perioada
--.--. - --.--.----, o misiune de audit privind evaluarea, prin prisma
managementului riscurilor şi a controlului intern, a sistemului PAZÂ.
Auditul va examina responsabilităţile asumate de către
organizaţia dumneavoastră în domeniul „pază” şi va determina dacă aceasta îşi
îndeplineşte obligaţiile într-un mod eficient şi efectiv.
Până la data de --.--.----, vă vom contacta pentru a
stabilii de comun acord şedinţa de deschidere în vederea discutării diverselor
aspecte ale misiunii de audit, cuprinzând:
-
prezentarea
auditorilor;
-
prezentarea
principalelor obiective ale misiunii de audit;
-
programul
intervenţiei la faţa locului;
-
sistemele
organizaţiei care vor fi auditate;
-
alte
aspecte privind buna desfăşurare a misiunii de audit.
Pentru desfăşurarea în bune condiţiuni a misiunii de audit
vă rugăm să ne pregătiţi următoarea documentaţie referitoare la domeniul supus
auditării, în legătură cu SOCIETATEA X:
·
curriculum vitae al asociatilor
(asociatului) si administratorului (dupa caz).
·
statutul societatii sau actul
constitutiv al acesteia, in care sa fie mentionat, obligatoriu, codul CAEN -
7460 (obiect principal de activitate);
·
contractul de societate, in
situatia ca sunt mai multi asociati;
·
certificatul de inscriere de
mentiuni, prin care se atesta completarea obiectului de activitate cu prestatii
corespunzatoare codului CAEN, daca se impune;
·
documentele conducătorilor
societăţii, constând în: actul de identitate, ultima diplomă de studii şi
curriculum vitae, sens în care este necesar ca cel puţin o persoană să aibă
pregătire în domeniu pentru a fi testată profesional de unitatea de poliţie
competentă;
·
certificat constatator eliberat de
oficiul registrului comerţului cu situaţia actualizată a societăţii, cu
excepţia celor nou-înfiinţate;
·
declaraţii pe propria răspundere
ale asociaţilor/ administratorilor că nu au făcut parte din organizaţii secrete
transnaţionale, servicii de informaţii ori structuri militare sau paramilitare
străine, că nu au fost pregătite de acestea pentru desfăşurarea unor activităţi
specifice şi că nu au participat la conflicte militare externe;
·
certificat de cazier fiscal;
·
dovada achitării taxei de
licenţiere;
·
regulamentul de
organizare şi funcţionare, având structura următoare: dispoziţii generale,
structura organizatorică a societăţii, condiţii de angajare a personalului,
pregătirea şi controlul personalului, dotarea societăţii, modul de derulare a
activităţilor licenţiate şi dispoziţii finale.
·
regulamentul de organizare şi
funcţionare a dispeceratului de monitorizare a sistemelor de alarmă împotriva
efracţiei;
·
licenţa eliberată de Inspectoratul General al
Poliţiei Române;
·
poliţă de asigurare pentru
evenimente;
·
contract de prestări de servicii
încheiat între societatea specializată de pază şi protecţie care asigură
intervenţia şi cea care realizează instalarea şi conectarea la dispecerat a
sistemelor de alarmare împotriva efracţiei, dacă este cazul, ambele necesitând
a fi licenţiate;
·
documentele de achiziţionare a
echipamentelor;
·
planul cuprinzând
amplasamentul şi împrejurimile obiectivului la care s-a instalat sistemul de
alarmare împotriva efracţiei, cu denumirea străzilor şi a clădirilor cu care se
învecinează;
·
prezentarea
tabelară a structurii sistemului de alarmă împotriva efracţiei propus pentru
instalare şi a celui instalat: denumirea şi tipul elementelor, numărul
acestora, denumirea firmei producătoare, furnizorul, avize de calitate;
·
descrierea zonelor
protejate prin sistemul de alarmare împotriva efracţiei, elementul de detecţie
alocat, modul de programare al zonei şi partiţia din care face parte
(prezentare tabelară), iar notarea elementelor de detecţie din structura
sistemului de alarmare împotriva efracţiei trebuie să se regăsească în desenele
proiectului;
·
specificarea
locului de amplasare a centralei de alarmare împotriva efracţiei şi a
tastaturilor de comandă, precum şi a echipamentelor de control acces şi de
televiziune cu circuit închis;
·
calculul energetic
al sistemului, din care să rezulte autonomia acestuia în cazul scoaterii din
funcţiune a reţelei de tensiune;
·
datele tehnice de
catalog ale elementelor sistemului de alarmare împotriva efracţiei,
performanţe, domenii de utilizare, descrierea funcţională, posibilităţi de
programare şi alte facilităţi, cu anexarea prospectelor producătorului;
·
modul de asigurare
a garanţiei, service-ului şi intervenţiei în cazul defectării sistemului de
alarmare împotriva efracţiei. Termenul maxim de remediere a defecţiunilor
sistemelor de alarmare împotriva efracţiei instalate în obiectivele de
importanţă este de maximum 12 ore în localitatea firmei instalatoare, respectiv
de 24 de ore în alte localităţi;
·
documentele de
certificare pentru echipamentele utilizate, emise de un laborator acreditat
conform legii;
·
desenele
obiectivului, cu amplasarea elementelor componente ale sistemului, care se
întocmesc la o scară convenabilă, folosindu-se simboluri standardizate;
·
fişele posturilor
pentru personalul de conducere şi execuţie implicat în activitatea prestată
pentru SOCIETATEA X;
·
proceduri privind
exercitarea diverselor forme de control;
·
proceduri privind
executarea intervenţiei profesionale în caz de eveniment.
De
asemenea, vă trimitem în anexă Chestionarul de luare la cunoştinţă, la care vă
rugăm să răspundeţi până la data de --.--.----. Acolo unde se precizează,
răspunsurile formulate vor fi susţinute de situaţii certificate de cei în
drept.
Dacă
aveţi unele întrebări privind această acţiune, vă rugăm să-l contactaţi pe
domnul................., la telefon nr. ..................
Cu
deosebită stimă,
Antetul
societăţii
Divizia
Audit
Acreditată.............
CHESTIONAR DE LUARE
LA CUNOŞTINŢĂ
Nr.
crt.
|
Enunţul întrebării
|
Răspuns
(nr./data
situaţiei întocmite)
|
1.
|
Care este actul de înfiinţare a
societăţii?
|
|
2.
|
Unde se află situată societatea?
(adresă, nr. de telefon, fax, e-mail, site web)
|
|
3.
|
Care este obiectul de activitate
al societăţii?
|
|
4.
|
Societatea are elaborat
„Regulamentul de organizare şi funcţionare” (ROF)?
|
|
5.
|
Sunt întocmite fişele posturilor
pentru funcţiile prevăzute în contractul de asigurare a pazei pentru
SOCIETATEA X?
|
|
6.
|
Obiectul de activitate „Pază”
este bine precizat în ROF?
|
|
7.
|
Care sunt resursele de finanţare
necesare desfăşurării activităţii „pază” pentru SOCIETATEA X?
|
|
8.
|
Cine asigură asistenţa juridică a
societăţii?
|
|
9.
|
Sunt definite şi comunicate
personalului obiectivele generale, specifice etc. proprii compartimentelor
din care fac parte?
|
|
10.
|
Care este obiectivul general al
societăţii şi care sunt obiectivele specifice compartimentului „Pază”?
|
|
11.
|
Care sunt activităţile care se
desfăşoară în cadrul compartimentului „Pază”?
|
|
12.
|
Care este numărul şi structura pe
categorii a personalului care deserveşte SOCIETATEA X?
|
|
13.
|
Care este gradul de ocupare a
posturilor rezultate din evaluarea „minimului necesar” pentru asigurarea
obiectivelor conform planului de pază iniţial propus firmei beneficiare, faţă
de cele acceptate de aceasta?
|
|
14.
|
Ce categorii de funcţii sunt
neocupate?
|
|
15.
|
Cum supliniţi gradul de
neasigurare cu personal?
|
|
16.
|
Există situaţii de:
-
persoane care au absenţe nemotivate de
la serviciu;
-
persoane aflate la cursuri, în concedii
medicale, etc.
|
|
17.
|
Există la nivelul societăţii
documente de organizare a controlului intern?
|
|
18.
|
Sunt întocmite documente din care
să rezulte exercitarea controlului intern de orice natură, care să conţină
măsurile propuse/aprobate pentru constatările făcute, numărul şi data
acestora?
|
|
19.
|
Care sunt punctele şi pârghiile
de control, din punct de vedre a controlului ierarhic şi al controlului
preventiv pe linie de pază a obiectivelor?
|
|
20.
|
S-au constatat cazuri, în care au
fost stabilite şi aplicate sancţiuni asupra personaluli implicat în paza
profesională a obiectivelor, în urma controalelor efectuate?
|
|
21.
|
Cum se implică persoanele de
conducere în procesul executiv al compartimentelor pe care le coordonează?
|
|
22.
|
Cum pot fi caracterizate
relaţiile – pe verticală – între conducere şi execuţie?
|
|
23.
|
Salariaţii din cadrul
compartimentului „Pază” sunt competenţi pentru funcţiile pe care le ocupă?
|
|
24.
|
Cum şi-au dovedit competenţa:
-
au fost verificaţi înaite de angajare?
-
au fost verificaţi la sfârşitul
perioadei de probă?
-
au fost verificaţi periodic asupra
competenţei?
|
|
25.
|
Există semnale (indicii) de
proastă colaborare între compartimentul „Pază” şi structurile oficiale de
„Ordine Publică”? Dacă da, care sunt acestea şi care sunt cauzele care le-au
generat?
|
|
26.
|
Există semnale (indicii) de stări
tensionate (conflictuale) între membrii compartimentului „Pază”?
|
|
27.
|
Există documente în care să se
specifice deficienţele sistemului electronic de supraveghere şi alarmare,
respectiv când au apărut, din ce motive, cum au fost remediate şi de către
cine?
|
|
28.
|
Sunt prevăzute clauze
contractuale referituare la înoirea şi modernizarea sistemelor de
supraveghere şi alarmare cu firma care asigură livrarea echipamentelor şi
serviceul?
|
|
29.
|
Există strategii şi programe
privind dotarea tehnică a societăţii pe termen mediu şi lung, din care să
rezulte resursele şi domeniile de abordare?
|
|
30.
|
Aţi întâmpinat dificultăţi în
încadrarea personalului? Dacă da, de ce natură au fost acestea şi pentru ce
categorii şi funcţii?
|
|
31.
|
Există strategii şi programe
privind formarea şi pregătirea profesională a personalului societăţii?
|
|
Notă:
Prezentul document este transmis structurii auditate în faza de pregătire a
misiunii. După completare este semnat de reprezentanţii structurii auditate şi
va căpăta nivelul de secretizare în funcţie de datele ce vor fi înscrise în
acesta.
Antetul
societăţii
Divizia
Audit
Acreditată.............
LISTA CENTRALIZATOARE A OBIECTIVELOR (ACTIVITĂŢILOR)
AUDITABILE
Denumirea societăţii auditate:
|
SOCIETATEA
Y
|
Sistemul auditat:
|
1.
/ Pază
|
Perioada supusă auditului:
|
--.--.----
- --.--.----
|
Nr.
crt.
|
Obiectiv de audit
|
Obiecte (activităţi) auditabile
|
1.1
|
Organizarea
sistemului de pază
|
1.1.1 Asigurarea cu resurse umane pregătite pentru derularea în bune
condiţii a activităţii de pază a SOCIETĂŢII X.
|
1.1.2 Reflectarea activităţii de pază în „Regulamentul de organizare
şi funcţionare al entităţii”.
|
||
1.1.3 Asigurarea unei dotări corespunzătoare cu tehnică şi soft de
supraveghere şi alarmare, sistem de comunicaţii, protecţie fizică, mobilier
şi spaţii de lucru în vederea derulării în bune condiţii a sistemului de
pază.
|
||
1.1.4 Concepţia Planului de
pază şi apărare în vederea asigurării securităţii necesare şi suficiente a
obiectivelor, pe baza resurselor existente, contractate sau puse la
dispoziţie.
|
||
1.2
|
Paza în timp şi
spaţiu a obiectivelor
|
1.2.1 Organizarea sistemului de supraveghere şi alarmare, modul şi
gradul de utilizare la parametrii proiectaţi a acestuia.
|
1.2.2 Asigurarea redundanţei
informaţiilor privind evenimentele detectate de sistemul de supraveghere şi
alarmare în cadrul dispeceratului, prin soft sau măsuri organizatorice.
|
||
1.2.3 Fiabilitatea componentei informaţionale şi de transmisiuni –
comunicaţii, gradul de asigurare a protecţiei datelor transmise, realizarea
parametrilor de operativitate şi celeritate.
|
||
1.2.4 Organizarea şi realizarea intervenţiei profesionale la un
obiectiv sau la mai multe simultan, posibilităţi de acoperire, asigurarea
colaborării cu alte structuri.
|
||
1.2.5 Organizarea şi realizarea intervenţiei profesionale la un
obiectiv mobil sau la mai multe simultan, posibilităţi de monitorizare,
asigurarea colaborării cu alte structuri.
|
||
1.2.6 Gradul de integrare în Planul de pază şi apărare a pazei şi
prevenirii incendiilor, paza şi apărarea împotriva influenţei altor fenomene
naturale.
|
||
1.2.7
Organizarea şi desfăşurarea controalelor interne, eficienţa lor, interacţiuni
cu alte componente ale sistemului de pază.
|
||
1.2.8
Eficienţa analizelor comune cu beneficiarul şi cu Ordinea Publică, asupra
sistemului de pază.
|
||
1.2.9
Asigurarea strategică devansată a pazei şi apărării obiectivului, metode,
personal, tehnologie.
|
Auditori:
....................................................
Semnătura....................
....................................................
Semnătura....................
....................................................
Semnătura....................
Supervizor:
..................................................... Semnătura.....................
Director:
......................................................
Semnătura.......................
Data: --.--.----
Antetul
societăţii
Divizia
Audit
Acreditată.............
IDENTIFICAREA RISCURILOR
ASOCIATE OBIECTELOR AUDITATE
Nr.
crt.
|
Obiectiv de audit
|
Obiecte (activităţi)
auditabile
|
Identificarea riscurilor
|
|
1.1
|
Organizarea
sistemului de pază
|
1.1.1
|
Asigurarea cu resurse umane pregătite pentru
derularea în bune condiţii a activităţii de pază a SOCIETĂŢII X.
|
Personalul angrenat în activitatea de pază să fie insuficient, sau
calitatea şi pregătirea acestuia să nu corespundă cerinţelor.
|
1.1.2
|
Reflectarea activităţii de pază în
„Regulamentul de organizare şi funcţionare al entităţii”.
|
Activitatea de pază să nu fie
clar şi la nivelul necesar reflectată în ROF.
|
||
1.1.3
|
Asigurarea unei dotări corespunzătoare cu
tehnică şi soft de supraveghere şi alarmare, sistem de comunicaţii, protecţie
fizică, mobilier şi spaţii de lucru în vederea derulării în bune condiţii a
sistemului de pază.
|
Dotarea cu tehnică şi soft de supraveghere
şi alarmare, sistem de comunicaţii, protecţie fizică, mobilier şi spaţii de
lucru să nu fie corespunzătoare cerinţelor de securitate şi eficienţă.
|
||
1.1.4
|
Concepţia Planului de pază şi apărare în
vederea asigurării securităţii necesare şi suficiente a obiectivelor, pe baza
resurselor existente, contractate sau puse la dispoziţie.
|
Planul de pază şi apărare să nu asigure din
punct de vedere conceptual securitatea obiectivelor, prin lipsa de viziune şi
omisiune voită sau incidentală, la nivelul resurselor.
|
||
1.2
|
Paza în timp şi
spaţiu a obiectivelor
|
1.2.1
|
Organizarea sistemului de supraveghere şi
alarmare, modul şi gradul de utilizare la parametrii proiectaţi a acestuia.
|
Sistemul de supraveghere şi alarmare nu
utilizează la capacitate dispozitivele avute la dispoziţie din necunoaştere,
proastă amplasare, indolenţa personalului.
|
1.2.2
|
Asigurarea redundanţei informaţiilor
privind evenimentele detectate de sistemul de supraveghere şi alarmare în
cadrul dispeceratului, prin soft sau măsuri organizatorice.
|
Evenimentele detectate de dispecerat nu sunt contabilizate sau
contabilizarea lor nu asigură identificarea cu exactitate a cauzelor din
motive tehnice sau umane.
|
||
1.2.3
|
Fiabilitatea componentei informaţionale şi
de transmisiuni – comunicaţii, gradul de asigurare a protecţiei datelor
transmise, realizarea parametrilor de operativitate şi celeritate.
|
Sistemul informaţional şi de comunicaţii poate fi interceptat,
viciat, inoperant pe perioade, nu se asigură coerenţă, se defectează aparent
fără motiv, nu există sistem de rezervă.
|
||
1.2.4
|
Organizarea şi realizarea
intervenţiei profesionale la un obiectiv sau la mai multe simultan,
posibilităţi de acoperire, asigurarea colaborării cu alte structuri.
|
Intervenţia profesională nu
este considerată prioritară, sau nu se poate realiza simultan la mai multe
obiective datorită dotării cu personal şi mijloace tehnice, iar colaborarea
are un caracter formal.
|
||
1.2.5
|
Organizarea şi realizarea intervenţiei
profesionale la un obiectiv mobil sau la mai multe simultan, posibilităţi de
monitorizare, asigurarea colaborării cu alte structuri.
|
Gradul de monitorizare şi aria
de acoperire este restrânsă teritorial, iar colaborarea cu alte structuri nu
asigură gradul de operativitate necesar diminuării acţiunii negative sau a
eliminării ei.
|
||
1.2.6
|
Gradul de integrare în Planul de pază şi
apărare a pazei şi prevenirii incendiilor, paza şi apărarea împotriva
influenţei altor fenomene naturale.
|
Prevenirea şi stingerea incendiilor, paza şi apărarea împotriva altor
fenomene naturale, nu se constitue ca parte integrată a Planului de pază şi
apărare şi nu sunt prevăzute proceduri şi modalităţi de acţiune în caz
de evenimente.
|
||
1.2.7
|
Organizarea şi desfăşurarea controalelor
interne, eficienţa lor, interacţiuni cu alte componente ale sistemului de
pază.
|
Controalele interne sunt sporadice, nu sunt planificate riguros
ţinând cont de economia mijloacelor şi resurselor cu asigurarea gradului de
eficienţă operaţională şi a caracterului inopinat. Nu sunt materializate
constatările şi măsurile.
|
||
1.2.8
|
Eficienţa analizelor comune cu beneficiarul
şi cu Ordinea Publică, asupra sistemului de pază.
|
Analizele comune nu se
efectuează la termenele stabilite, sunt formale, iar măsurile rezultate nu
sunt transpuse în practică din diferite motive.
|
||
1.2.9
|
Asigurarea strategică
devansată a pazei şi apărării obiectivului, metode, personal, tehnologie.
|
Nu există personal specializat în munca de investigaţii, nu a fost
prevăzut, nu se apelează la alte structuri specializate, nu a fost prevăzută
dotarea minimă necesară culegerii de date şi informaţii, nu a fost luată în
calcul nici măcar conceptual.
|
Antetul
societăţii
Divizia
Audit
Acreditată.............
STABILIREA NIVELULUI RISCULUI ŞI CLASAREA
OPERAŢIILOR FUNCŢIE DE ANALIZA RISCULUI
Denumirea societăţii
auditate: SOCIETATEA Y
Sistemul
auditat: 1. Pază
Perioada supusă
auditului: --.--.---- - --.--.----
Clasarea
riscurilor se va realiza având în vedere următoarele intervale: Legendă: Gradul de Influenţă a riscului
asupra activităţii auditate G.I.
Scăzut [1
1,7]
Influenţa Efectivă admisă a riscului asupra activităţii auditate E.I.
Mediu [1,7
2,3] Eroarea
admisă introdusă de risc în activitatea auditată E.
Mare [2,3
3]
Nr.
crt.
|
Obiectiv de audit
|
Obiecte (activităţi) auditabile
|
Identificarea riscurilor
|
G.I.
50%
|
I.E.
40%
|
E
10%
|
Total punctaj
|
Clasare risc
|
1.1
|
Organizarea
sistemului de pază
|
1.1.1 Asigurarea cu resurse umane pregătite pentru derularea în bune
condiţii a activităţii de pază a SOCIETĂŢII X.
|
Personalul angrenat în activitatea de pază să fie insuficient, sau
calitatea şi pregătirea acestuia să nu corespundă cerinţelor.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2 Reflectarea activităţii de pază în „Regulamentul de organizare
şi funcţionare al entităţii”.
|
Activitatea de pază să nu fie
clar şi la nivelul necesar reflectată în ROF.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.3 Asigurarea unei dotări corespunzătoare cu tehnică şi soft de
supraveghere şi alarmare, sistem de comunicaţii, protecţie fizică, mobilier
şi spaţii de lucru în vederea derulării în bune condiţii a sistemului de
pază.
|
Dotarea cu tehnică şi soft de supraveghere
şi alarmare, sistem de comunicaţii, protecţie fizică, mobilier şi spaţii de
lucru să nu fie corespunzătoare cerinţelor de securitate şi eficienţă.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.4 Concepţia Planului de
pază şi apărare în vederea asigurării securităţii necesare şi suficiente a
obiectivelor, pe baza resurselor existente, contractate sau puse la
dispoziţie.
|
Planul de pază şi apărare să nu asigure din
punct de vedere conceptual securitatea obiectivelor, prin lipsa de viziune şi
omisiune voită sau incidentală, la nivelul resurselor.
|
|
|
|
|
|
1.2
|
Paza în timp şi
spaţiu a obiectivelor
|
1.2.1 Organizarea sistemului de supraveghere şi alarmare, modul şi
gradul de utilizare la parametrii proiectaţi a acestuia.
|
Sistemul de supraveghere şi alarmare nu
utilizează la capacitate dispozitivele avute la dispoziţie din necunoaştere,
proastă amplasare, indolenţa personalului.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.2 Asigurarea redundanţei
informaţiilor privind evenimentele detectate de sistemul de supraveghere şi
alarmare în cadrul dispeceratului, prin soft sau măsuri organizatorice.
|
Evenimentele detectate de dispecerat nu sunt contabilizate sau
contabilizarea lor nu asigură identificarea cu exactitate a cauzelor din
motive tehnice sau umane.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.3 Fiabilitatea componentei informaţionale şi de transmisiuni –
comunicaţii, gradul de asigurare a protecţiei datelor transmise, realizarea
parametrilor de operativitate şi celeritate.
|
Sistemul informaţional şi de comunicaţii poate fi interceptat,
viciat, inoperant pe perioade, nu se asigură coerenţă, se defectează aparent
fără motiv, nu există sistem de rezervă.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.4 Organizarea şi realizarea intervenţiei profesionale la un
obiectiv sau la mai multe simultan, posibilităţi de acoperire, asigurarea
colaborării cu alte structuri.
|
Intervenţia profesională nu
este considerată prioritară, sau nu se poate realiza simultan la mai multe
obiective datorită dotării cu personal şi mijloace tehnice, iar colaborarea
are un caracter formal.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.5 Organizarea şi realizarea intervenţiei profesionale la un
obiectiv mobil sau la mai multe simultan, posibilităţi de monitorizare,
asigurarea colaborării cu alte structuri.
|
Gradul de monitorizare şi aria
de acoperire este restrânsă teritorial, iar colaborarea cu alte structuri nu
asigură gradul de operativitate necesar diminuării acţiunii negative sau a
eliminării ei.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.6 Gradul de integrare în Planul de pază şi apărare a pazei şi
prevenirii incendiilor, paza şi apărarea împotriva influenţei altor fenomene
naturale.
|
Prevenirea şi stingerea incendiilor, paza şi apărarea împotriva altor
fenomene naturale, nu se constitue ca parte integrată a Planului de pază şi
apărare şi nu sunt prevăzute proceduri şi modalităţi de acţiune în caz
de evenimente.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.7
Organizarea şi desfăşurarea controalelor interne, eficienţa lor, interacţiuni
cu alte componente ale sistemului de pază.
|
Controalele interne sunt sporadice, nu sunt planificate riguros
ţinând cont de economia mijloacelor şi resurselor cu asigurarea gradului de
eficienţă operaţională şi a caracterului inopinat. Nu sunt materializate
constatările şi măsurile.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.8
Eficienţa analizelor comune cu beneficiarul şi cu Ordinea Publică, asupra
sistemului de pază.
|
Analizele comune nu se
efectuează la termenele stabilite, sunt formale, iar măsurile rezultate nu
sunt transpuse în practică din diferite motive.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.9
Asigurarea strategică devansată a pazei şi apărării obiectivului, metode,
personal, tehnologie.
|
Nu există personal specializat în munca de investigaţii, nu a fost
prevăzut, nu se apelează la alte structuri specializate, nu a fost prevăzută
dotarea minimă necesară culegerii de date şi informaţii, nu a fost luată în
calcul nici măcar conceptual.
|
|
|
|
|
|
Auditori:
....................................................
Semnătura....................
....................................................
Semnătura....................
....................................................
Semnătura....................
Supervizor:
.....................................................
Semnătura.....................
Data: --.--.----
Antetul
societăţii
Divizia
Audit
Acreditată.............
TABELUL PUNCTELOR TARI ŞI PUNCTELOR SLABE
Denumirea societăţii
auditate: SOCIETATEA Y
Sistemul auditat: 1. Pază
Perioada supusă
auditului: --.--.---- - --.--.----
Nr.
crt.
|
Obiectiv de audit
|
Obiecte (activităţi) auditabile
|
Identificarea riscurilor
|
Consecinţe
|
Clasare risc
|
Grad de încredere
|
Punct tare/
punct slab
|
Comentarii
|
1.1
|
Organizarea
sistemului de pază
|
1.1.1 Asigurarea cu resurse umane pregătite pentru derularea în bune
condiţii a activităţii de pază a SOCIETĂŢII X.
|
Personalul angrenat în activitatea de pază să fie insuficient, sau
calitatea şi pregătirea acestuia să nu corespundă cerinţelor.
|
Greutăţi în asigurarea
perimetrelor, posibilităţi reduse de acordare a recuperărilor, necunoaşterea
modului de acţiune.
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2 Reflectarea activităţii de pază în „Regulamentul de organizare
şi funcţionare al entităţii”.
|
Activitatea de pază să nu fie
clar şi la nivelul necesar reflectată în ROF.
|
Nu se pot stabilii concret modalităţile de eficientizare
şi responsabilităţile,activitate desfăşurată aleator.
|
|
|
|
|
|
|
1.1.3 Asigurarea unei dotări corespunzătoare cu tehnică şi soft de
supraveghere şi alarmare, sistem de comunicaţii, protecţie fizică, mobilier
şi spaţii de lucru în vederea derulării în bune condiţii a sistemului de
pază.
|
Dotarea cu tehnică şi soft de supraveghere
şi alarmare, sistem de comunicaţii, protecţie fizică, mobilier şi spaţii de
lucru să nu fie corespunzătoare cerinţelor de securitate şi eficienţă.
|
Sistemul de pază proiectat are un grad neeficient de
asigurare, poate fi penetrat uşor, fără efort, se asigură doar o imagine
holografică de prezumtivă protecţie.
|
|
|
|
|
|
|
1.1.4 Concepţia Planului de
pază şi apărare în vederea asigurării securităţii necesare şi suficiente a
obiectivelor, pe baza resurselor existente, contractate sau puse la
dispoziţie.
|
Planul de pază şi apărare să nu asigure din
punct de vedere conceptual securitatea obiectivelor, prin lipsa de viziune şi
omisiune voită sau incidentală, la nivelul resurselor.
|
Resurse cheltuite şi utilizate fără eficienţă, zone
penetrabile asigurate din proiect, rezultă în mod aproape sigur penetrarea obiectivului.
|
|
|
|
|
1.2
|
Paza în timp şi
spaţiu a obiectivelor
|
1.2.1 Organizarea sistemului de supraveghere şi alarmare, modul şi
gradul de utilizare la parametrii proiectaţi a acestuia.
|
Sistemul de supraveghere şi alarmare nu
utilizează la capacitate dispozitivele avute la dispoziţie din necunoaştere,
proastă amplasare, indolenţa personalului.
|
Siguranţa dată de sistemul de supraveghere şi alarmare
este inductivă doar la nivelul mentalului, în realitate zone întregi rămân
descoperite.
|
|
|
|
|
|
|
1.2.2 Asigurarea redundanţei
informaţiilor privind evenimentele detectate de sistemul de supraveghere şi
alarmare în cadrul dispeceratului, prin soft sau măsuri organizatorice.
|
Evenimentele detectate de dispecerat nu sunt contabilizate sau
contabilizarea lor nu asigură identificarea cu exactitate a cauzelor din
motive tehnice sau umane.
|
Nu se pot stabilii corecţiile necesare, tehnice şi umane
pentru eliminarea erorilor sau pentru depistarea unor eventuale intenţii.
|
|
|
|
|
|
|
1.2.3 Fiabilitatea componentei informaţionale şi de transmisiuni –
comunicaţii, gradul de asigurare a protecţiei datelor transmise, realizarea
parametrilor de operativitate şi celeritate.
|
Sistemul informaţional şi de comunicaţii poate fi interceptat,
viciat, inoperant pe perioade, nu se asigură coerenţă, se defectează aparent
fără motiv, nu există sistem de rezervă.
|
Nu funcţionează intervenţia, nu se pot organiza sisteme de
control din cadrul dispeceratului, se expune total obiectivul la intenţii.
|
|
|
|
|
|
|
1.2.4 Organizarea şi realizarea intervenţiei profesionale la un
obiectiv sau la mai multe simultan, posibilităţi de acoperire, asigurarea
colaborării cu alte structuri.
|
Intervenţia profesională nu
este considerată prioritară, sau nu se poate realiza simultan la mai multe
obiective datorită dotării cu personal şi mijloace tehnice, iar colaborarea
are un caracter formal.
|
Din start, într-o situaţie multiplă, unul din obiective va
fi viciat de intervenţie cu consecinţa clară a realizării pierderilor.
|
|
|
|
|
|
|
1.2.5 Organizarea şi realizarea intervenţiei profesionale la un
obiectiv mobil sau la mai multe simultan, posibilităţi de monitorizare,
asigurarea colaborării cu alte structuri.
|
Gradul de monitorizare şi aria
de acoperire este restrânsă teritorial, iar colaborarea cu alte structuri nu
asigură gradul de operativitate necesar diminuării acţiunii negative sau a
eliminării ei.
|
Aceaşi situaţie ca mai sus, având suplimentar ca influenţă
imposibilitatea monitorizării în mişcare a obiectivului, rezultând
imposibilitatea intervenţiei şi asupra unui singur obiectiv mobil.
|
|
|
|
|
|
|
1.2.6 Gradul de integrare în Planul de pază şi apărare a pazei şi
prevenirii incendiilor, paza şi apărarea împotriva influenţei altor fenomene
naturale.
|
Prevenirea şi stingerea incendiilor, paza şi apărarea împotriva altor
fenomene naturale, nu se constitue ca parte integrată a Planului de pază şi
apărare şi nu sunt prevăzute proceduri şi modalităţi de acţiune în caz
de evenimente.
|
Într-o situaţie reală nu se poate acţiona iniţial pentru
diminuarea sau chiar eliminarea efectelor.
|
|
|
|
|
|
|
1.2.7 Organizarea
şi desfăşurarea controalelor interne, eficienţa lor, interacţiuni cu alte
componente ale sistemului de pază.
|
Controalele interne sunt sporadice, nu sunt planificate riguros
ţinând cont de economia mijloacelor şi resurselor cu asigurarea gradului de
eficienţă operaţională şi a caracterului inopinat. Nu sunt materializate
constatările şi măsurile.
|
Sau se execută prea multe, sau prea puţine, rezultând
costuri suplimentare, fără obţinerea efectului prognozat.
|
|
|
|
|
|
|
1.2.8
Eficienţa analizelor comune cu beneficiarul şi cu Ordinea Publică, asupra
sistemului de pază.
|
Analizele comune nu se
efectuează la termenele stabilite, sunt formale, iar măsurile rezultate nu
sunt transpuse în practică din diferite motive.
|
Nu există control şi coerenţă în activităţi, pentru
realizarea unui scop comun.
|
|
|
|
|
|
|
1.2.9
Asigurarea strategică devansată a pazei şi apărării obiectivului, metode,
personal, tehnologie.
|
Nu există personal specializat în munca de investigaţii, nu a fost
prevăzut, nu se apelează la alte structuri specializate, nu a fost prevăzută
dotarea minimă necesară culegerii de date şi informaţii, nu a fost luată în
calcul nici măcar conceptual.
|
Nu se pot realiza acţiuni proactive de stopare a
intenţilor ce vizează obiectivul şi/sau acţiuni flagrante care pot avea efect
de descurajare pe termen mediu.
|
|
|
|
|
Auditori:
....................................................
Semnătura....................
.................................................... Semnătura....................
....................................................
Semnătura....................
Supervizor:
.....................................................
Semnătura.....................
Anexele prezentate au scopul de a
crea imaginea modului de lucru. Ele se completează cu următoarele documente:
-
Programul intervenţiei la faţa locului;
-
Programul general al misiunii de audit;
-
Formularul de evaluare a controlului
intern şi lista verificărilor;
-
Chestionare;
-
Teste;
-
Pista de audit;
-
Note de interviu;
-
Fişe de identificare şi analiză a
problemelor;
-
Notă centralizatoare a documentelor de
lucru;
-
Formular de constatare şi raportare a iregularităţilor;
-
Raportul de audit.
Spre exemplificare a fost analizat
prezumtiv sistemul „Pază” pe un anumit gen de obiective. Auditarea se
realizează în funcţie de comandă şi pe alte obiective în cadrul aceluiaşi
sistem sau pe alte sisteme cum ar fi: protecţie, protecţia informaţiilor, pază
şi protecţie persoane. La solicitarea beneficiarului se pot propune combinaţii
de sisteme şi obiective ce vor fi supuse auditării de sistem.
Gradul
de eficienţă a acţiunii depinde de capacitatea de analiză şi sinteză a
supervizorului care direcţionează activitatea în auditare şi care propune
schemele şi diagramele de lucru. Tot el este cel care solicită auditorilor
specialişti tipul şi cerinţele testelor, precum şi direcţia de investigare a
chestionarelor.
VII.
Bibliografie selectivă
1.
Freman,
Nigel. Suport curs „Dezvoltarea auditului de performanţă şi a auditului de
sistem în România” în cadrul proiectului PHARE:RO 2002/000.586.03.04.13,
Bucureşti, 2005.
2.
Mason,
Steve. Risk framework (Gestionarea riscurilor), Bucureşti, 2006.
3.
Brătianu,
Constantin. Management şi marketing, curs universitar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu